BN

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus och Nextory

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus och Nextory

Nya innovationer skapar ofta två sidor - anhängarna och kritikerna. Henrik Höjer berättar i sin bok “Människor i rörelse - nio innovationer som förändrat världshistorien” om hur nio olika innovationer har förändrat vårt sätt att tänka och vara. Det handlar om innovationer som har satt människan i rörelse - och rörelse tycks definiera vårt art bättre än något annat. Varför var boken viktig att skriva, och varför har människan alltid haft ett behov av att ge sig iväg och “hitta sig själv”? Henrik Höjer, historiker, journalist och författare, berättar:
Nya innovationer skapar ofta två sidor - anhängarna och kritikerna. Henrik Höjer berättar i sin bok “Människor i rörelse - nio innovationer som förändrat världshistorien” om hur nio olika innovationer har förändrat vårt sätt att tänka och vara. Det handlar om innovationer som har satt människan i rörelse - och rörelse tycks definiera vårt art bättre än något annat. Varför var boken viktig att skriva, och varför har människan alltid haft ett behov av att ge sig iväg och “hitta sig själv”? Henrik Höjer, historiker, journalist och författare, berättar:

Henrik Höjer om människor i rörelse

Henrik Höjer

Natur & Kultur gav i mitten av maj ut Människor i rörelse – nio innovationer som förändrat världshistorien av Henrik Höjer. I boken beskriver Höjer vilka innovationer som fått människan i rörelse och vad det har betytt för oss. 

Varför ville du skriva boken?

För att den skulle vara kul både att skriva och läsa. Och för att de flesta är intresserade av hur vi rör oss. Och för att hela mänskligheten – fram till coronan – rör sig mer än någonsin tidigare. Och som historiker är jag intresserad av hur saker uppkommit.

Du skriver om fotvandringar under tidigt 1800-tal, yngre män som begav sig ut för att se sin nation men främst finna sig själv. Detta verkar leva kvar i vår tid – Hur kommer det sig? 

Jag tror att man kan upptäcka nya saker om sig själv när man är i en ny miljö. När jag var 19 år gammal åkte jag till Israel och levde på kibbutz. Jag lärde mig då massor av nya saker, men fick kanske även en annan självbild. Nya omständigheter ger nya perspektiv på världen men även på en själv.

Henrik Höjer listar de tre bästa böckerna om global historia :

1) The better angels of our nature av Steven Pinker

2) Sapiens: en kort historia över mänskligheten av Yuval Noah Harari.

3) Sidenvägarna: en ny världshistoria av Peter Frankopan

Vad kan vi, ur miljösynpunkt, dra nytta av från vår historia om tidigare transportmedel?  

En lärdom är att den tekniska utvecklingen nog aldrig kommer stanna av, en annan att det ofta är svårt att se konsekvenserna av tekniska landvinningar. Självklart kommer vi att röra oss mer miljövänligt, eftersom det finns sådan efterfrågan på detta. Det är iallafall min övertygelse. Och historiskt sett har många olyckskorpar haft fel. Så en försiktig optimist kanske man kan få vara?

Du berättar om hur kvinnors roll i samhället utvecklas jämsides med utvecklingen av transportmedel. Vilken inverkan hade det för jämlikheten? 

Detta kan nog inte överskattas. Möjligheten att röra sig fritt i samhället är en central aspekt av jämställdheten. Självklart har såväl bilen som cykeln frigjort kvinnorna. Det var ju inte längesen kvinnor inte fick köra bil i Saudiarabien!

”Det finns inte beskrivet på ett populärt sätt på svenska tidigare”

Läs också: Intervjun med Tomas Lindberg om ”Kvantfysiken och livet”

Vidare skriver du att det finns ett driv i människan till ständig utveckling, men ofta uppstår två läger? 

Det verkar alltid ha funnits optimister och pessimister. Och framtiden och okända tekniker har alltid verkar skrämmande. Men ofta har det ju funkat vare sig det handlar om att åka till månen eller låta kvinnor cykla!



Vad har cyklar, ångbåtar, luftballonger och skateboards gemensamt? Jo, de skapade moralpanik en gång i tiden. Nya tekniker har ofta utlöst starka känslor anhängarna är överdrivet optimistiska, kritikerna extra pessimistiska.

DELA