BN

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus och Nextory

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus och Nextory

2015 började hon använda Instagram. Flödet fylldes av bakverk som följare ville ha recepten på och därefter följde bloggen. Annelie Anderssons bilder, blommor och bakverk har idag samlat över 20 000 följare på Instagram och i bakboksdebuten “Blomster & bakverk” delar hon med sig av ett 50-tal recept. Vad i Anderssons innehåll och skapande gör sig särskilt bra i tryckt format, och vilket tidigare tomrum inom bakbokutgivning fyller boken? Annika Bladh, förläggare på Bladh by Bladh, berättar:
2015 började hon använda Instagram. Flödet fylldes av bakverk som följare ville ha recepten på och därefter följde bloggen. Annelie Anderssons bilder, blommor och bakverk har idag samlat över 20 000 följare på Instagram och i bakboksdebuten “Blomster & bakverk” delar hon med sig av ett 50-tal recept. Vad i Anderssons innehåll och skapande gör sig särskilt bra i tryckt format, och vilket tidigare tomrum inom bakbokutgivning fyller boken? Annika Bladh, förläggare på Bladh by Bladh, berättar:

Annelie Anderssons “Blomster & bakverk” i tryckt format

I början av september gav bokförlaget Bladh by Bladh ut ”Blomster & bakverk” av Annelie Andersson. Annelie Andersson som driver den populära bloggen Blomster & bakverk. Läsaren bjuds förutom recept på matnyttiga tips, inspiration kring dekorationer och ätbara blommor liksom Annelies bästa tips när man ska baka glutenfritt.

Vad var den främsta anledningen bakom beslutet ge ut boken?

Det var helt enkelt kvaliteten på Annelies olika sociala nätverkssidor och de fantastiska bilderna och recepten där.

Vilket tidigare tomrum inom bakning (och kokböcker) fyller boken?

Den är ju väldigt personlig. Tycker den är i en klass för sig, både praktiskt info av ett riktigt bakproffs och ett inspirerande konstverk som man kan återvända till igen och igen.

Vad i Annelie Anderssons innehåll och skapande gör sig särskilt bra (om inte bättre?) i tryckt i bok?

Som alltid är skillnaden mellan en digital bildupplevelse och en tryckt sådan stor. Formatet är genreröst och tryckkvaliteten den bästa, så jag tycker boken gör hennes fantastiska material stor rättvisa.

”Intresset för ämnet är påtagligt. Vi vill komma närmare naturen, vi vill äta det lokala, vi vill hitta och uppleva smaker.”

Läs också: ”Äta vilda växter – är det något för alla?”

Vilken är bokens primära målgrupp? Och vad har ni gjort med innehållet i boken för att tillgodose denna?

Dels har vi alla de som älskar Annelies instagram och blogg, dels de som är intresserade av en bakbok som innehåller såväl ”vanlig” bakning med gluten som glutenfria alternativ. Och så har boken så många olika typer av bakverk: från vardagsbakning till tårtor. Och så har vi alla de som uppskattar och njuter av sådant som är vackert.

Vad har ni för förhoppningar med boken – både kommersiellt som för förlagets varumärke?

Första upplagan kommer snart att sälja slut och vi planerar just nu en 2:a upplaga. Jag tror dessutom detta är en bok som kommer att kunna leva länge, dels för att den täcker alla årstiderna och alltså kan användas året om, dels för att den är så alldeles ovanligt vacker.  Som förlag är det så klart otroligt roligt att få ge ut en så personlig och innehållsrik bok, så för varumärket är det toppen!

blomster och bakverk

DELA