Boken är en av de mest populära julklapparna att både få och ge bort. Enligt vissa listor DEN mest populära julklappen. Den 14 november startade Bokhandelsgruppen, som består av Akademibokhandeln, Bokus och Bokus Play, sin julkampanj online och i sina butiker. Julen är, som för många andra, företagets viktigaste försäljningsperiod. Hur skiljer sig butikerna under företagets julkampanj och vilken typ av böcker säljer bäst? Johan Junehed, försäljningschef på Bokhandelsgruppen, berättar för Boknyheter:
Boken är en av de mest populära julklapparna att både få och ge bort. Enligt vissa listor DEN mest populära julklappen. Den 14 november startade Bokhandelsgruppen, som består av Akademibokhandeln, Bokus och Bokus Play, sin julkampanj online och i sina butiker. Julen är, som för många andra, företagets viktigaste försäljningsperiod. Hur skiljer sig butikerna under företagets julkampanj och vilken typ av böcker säljer bäst? Johan Junehed, försäljningschef på Bokhandelsgruppen, berättar för Boknyheter:

“Julen är vår i särklass viktigaste försäljningsperiod”

Foto: Emma Ljungberg
Hur förändrar ni era butiker och kampanjer under jul?

Vi jobbar hela tiden med att optimera försäljningen i alla våra kanaler utifrån våra kunders behov. Vi är starka i fysisk bokhandel och nätbokhandel och vi satsar stort på att även ta större andelar inom de digitala formaten. Den digitala delen av marknaden växer och vi vill ta en signifikant andel av den, men det är vårt fysiska butiksnät i kombination med näthandel och digitala format gör oss unika på marknaden. 

Vi har en stor kundbas som vi vill hjälpa i alla delar av köpprocessen och läsupplevelserna oavsett vilket sätt de föredrar och handla och i vilket format de vill uppleva sina böcker. Vår julkampanj startade den 14 november online och alla våra butiker är byggda för jul och fyllda med vårt härliga sortiment. Läsupplevelsen är den perfekta julklappen och våra medarbetare använder all sin expertis för att guida kunderna till en jul fylld av läsglädje både i butik och online.

Vad innebär julen för er?

Julen är vår i särklass viktigaste försäljningsperiod under året och vi har laddat med starka aktiviteter, ett enastående sortiment och personlig service för att locka så många kunder som möjligt att välja boken som årets julklapp hela vägen fram till julafton. Det blir extra mycket uppmärksamhet på litteraturen, och indirekt boken som julklapp, i samband med olika litteraturpriser under hösten och att årstiden och ledighet förknippas med läsglädje i alla dess former.

Vilka böcker säljer bättre än andra?

Det råder fortsatt stark trend inom så kallad ”intelligent non-fiction” – facklitterära böcker som bidrar till fördjupad kunskap inom diverse ämnen som till exempel Melinda Gates ”Kvinnor förändrar världen” och Roslings ”Factfulness”. Under hösten har det kommit några magnifika biografier om svenska storheter som Alfred Nobel, Carl von Linné och Selma Lagerlöf och dessa böcker är otroligt fina julklappar.

Inom skönlitteraturen står spänningsdeckare av svenska författarnamn högt i kurs och på barnsidan är Lars Lerins första bilderbok för barn en otrolig succé och även SVT Barnkanalens favoritkaraktär Sommarskuggan i bokform känns som en given julklapp till många barn!

DELA

Dela på facebook
Dela på twitter