BN

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus och Nextory

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus och Nextory

Johan Anderblad är tidigare barnprogramledare som numera är boktipsare i Nyhetsmorgon och författaren till barnböckerna om Bojan. Han har de senaste två åren också arbetat som Kulturrådets läsambassadör, bland annat under hashtaggen #läsambassadörencheckarin. Efter två år är det dags att lämna över stafettpinnen. Även om Johan Anderblads tid som läsambassadör är över, är hans arbete för att fler ska hitta till läsningen inte det.
Johan Anderblad är tidigare barnprogramledare som numera är boktipsare i Nyhetsmorgon och författaren till barnböckerna om Bojan. Han har de senaste två åren också arbetat som Kulturrådets läsambassadör, bland annat under hashtaggen #läsambassadörencheckarin. Efter två år är det dags att lämna över stafettpinnen. Även om Johan Anderblads tid som läsambassadör är över, är hans arbete för att fler ska hitta till läsningen inte det.

Läsambassadören checkar ut

Foto: Ulrica Zwenger

Läsambassadörens uppdrag handlar om att sprida läslust och verka för att alla ska få samma möjligheter att hitta fram till litteraturen, och i december utses en ny läsambassadör för perioden 2019-2021. För Boknyheter berättar Johan Anderblad om sina lärdomar från åren som gått och hur man kan övertyga svårlockade målgrupper till att börja läsa.

Varför ska man läsa?

Folk har behov av underhållning, lugn och verklighetsflykt. Det läsning ger, till skillnad från exempelvis film och tv-serier, är att man själv är medskapare på ett helt annat sätt. Man bestämmer sin egen takt och tempo och blir mer aktiv i upplevelsen. I en film bestämmer någon annan vad man ser, hör och vilken känsla som upplevs genom klippning och redigering. Läsning är ett ord efter ett annat som man själv bestämmer tempot och uppfattningen av, och på det sättet får kan man få ut mer av texter.

Har du upplevt någon elitism inom litteraturen som kan hämma läsandet? 

Jag tror att litteratur är så starkt förknippat med skola och utbildning att lustläsning glöms bort och försvinner. Jag använder själv inte begreppet litteratur, och mina erfarenheter när man talat om litteratur är att folk nästan skrattar åt det eller tycker det är skrämmande. Ordet “litteratur” är en enda stor mur som hindrar andra att komma in. Det behöver bli mindre pretentiöst och mer inbjudande.

Kan man generalisera en läsare och en icke-läsare? 

Jag träffar mängder av olika människor när jag är ute och föreläser om böcker och läsning. Gemensamt för är de flesta i publiken – oavsett målgrupp – är att de räcker upp handen när jag frågar vilka som ser sig själva som läsare. Om det så är att man läser en bok i veckan eller om man läser tre böcker på ett år, anser både jag och de jag frågar, att regelbunden läsning är att vara en läsare. 

Hur kan man locka fler till litteraturen utan att sälja in själva berättelserna i boken?

Man behöver en inkörsport till läsning och det gäller både vuxna och barn. Att se till sitt intresse kan vara den mest effektiva inkörsporten. Om intresset så är tennis, fordon eller att kolla på pinnar som brinner, så finns det en bok för varje persons specifika intresse. Börja där. Köp boken som handlar om ditt intresse, håll den i handen och börja bläddra. Sen finns också den där “händelsen” som en fick en själv att börja läsa. Om man funderar på sin egen, så kan man också försöka se vilken inkörsport eller händelse någon annan kan tänkas ha. 

Vilken var din inkörsport?

För mig var det under tonåren. Jag försökte vara en tuffing som skolkade och höll på med hormonstinna saker. Att läsa passade inte in i tuffing-konceptet jag körde då. Men så fick jag ett lagerjobb i en bokhandel under bokrean och kom i kontakt med en boxare som skrev poesi, bohemer som läste Sagen om ringen och andra tuffa personer som läste och köpte böcker. Efter det byggde jag upp ett bibliotek hemma och började plöja klassiker.

Vilken målgrupp är svårast att övertyga till att börja läsa?

Småbarnsföräldrar som inte känner att de har tid att läsa… Och jag känner igen det väl, men det finns massor av möjligheter för den målgruppen att läsa. Om man känner att man inte har tid till att läsa, så är det inte ett bra val att ta sig an en bok med tio nya karaktärer man ska lära känna och följa. Noveller är utmärkt för målgruppen, likaså biografier som bara rullar på. Man kan ju läsa om en persons upplevda år i en biografi, lägga undan den, och läsa något år till sen när man får tid. Än bättre är ju böcker i dagboksformat. Kort, avkopplande, tänkvärt och perfekt verklighetsflykt.

Har du något exempel på böcker som blivit framgångsrika för något annat än berättelsen i boken?

Böcker där folk och läsare har förkunskaper om ämnet eller berättelsen har en fördel från början. Att ta sig an en bok med nya berättelser, miljöer och karaktärer handlar ju om att lägga sin tid på att lära känna någon ny. Självklart kan det finnas ett motstånd i att ta sig tid till att lära känna en person som man kanske inte ens vill lära känna. I böcker som är based-on-a-true-story, biografier om kända personer eller böcker om händelser som fått uppmärksamhet i media har man fått förkunskaper om berättelsen vilket sänker trösklar. Bokserier har också den fördelen. Läsaren “känner” huvudpersonen sedan en tidigare bok och behöver inte lära känna några nya huvudpersoner.

Vad är du mest nöjd med under dina två som läsambassadör?

Jag har försökt ta bort pekpinnar och pretentiösa utläggningar om böcker, och försökt prata om att läsning inte behöver vara så svårt. Jag hoppas jag tillfört entusiasm och glädje. Det finns flera uppgifter i mitt ansvarsområde som läsambassadör, och jag hade en tydlig bild om hur jag skulle utföra dem, samtidigt som jag ville bidra med egna saker. Det har tillkommit en miljon andra grejer på det, men väldigt mycket glada tillrop också. 

Vad bör din efterträdare tänka på och se till att genomföra?

De viktigaste är att personen som blir nästa läsambassadör är sig själv och använder sin egna plattform i arbetet. Vi har hittills varit fyra läsambassadörer och styrkan är att alla har haft så olika personligheter och olika arbetssätt. Innan mig var det en läsambassadör i från skolvärlden med andra erfarenheter om läsning och böcker än jag själv hade. Olikheterna tycker jag är väldigt viktigt i rollen.

I januari släpper Johan Anderblad sin nya barnbok i Bojan-serien – Bojan och Ambulansen. Även om hans tid som läsambassadör är slut, fortsätter han arbeta för att fler ska hitta till böcker och läsning. Följ honom på Instagram @johan.anderblad

DELA